Waarom is de wijkagent nodig?

De 4 dorpskernen Benthuizen, Hazerswoude-Dorp/Rijndijk en Koudekerk hebben een wijkagent maar daar wordt zelden of nooit iets van vernomen. Hoog tijd dus om eens kennis te maken met “onze wijkagent” .  We gaan in gesprek met één van de 3 wijkagenten, Luc Jannessen die al sinds 2007 wijkagent is in Alphen a/d Rijn.

Hij legt uit dat Dennis Mewe de wijkagent is voor Koudekerk en Hazerswoude-Rijndijk, Richard Reukema voor Hazerswoude-Dorp en Benthuizen en Jannessen  zelf is eigenlijk voor alle vier de dorpen. Na de fusie met Alphen werd hij wijkagent in deze dorpskernen . Door de vele jaren die hij al meeloopt weet hij het veel af van onze dorpskernen.

Is onze wijkagent zichtbaar ?            

Heeft iemand de wijkagent nodig dan kan via de site “Wie is mijn wijkagent” het nummer gevonden worden dat gebeld kan worden. Diegene die de telefoon beantwoordt zorgt dat de desbetreffende wijkagent een mail ontvangt met de gegevens om terug te bellen wat binnen 3 werkdagen dan ook gebeurt. Regelmatig is er politie aanwezig in en rond om de dorpskernen om een oogje in het zeil te houden.  Dus ja, we zijn zichtbaar zegt Jannessen, niet als wijkagent maar als politie in het algemeen. Is er dringend politie gewenst dan maakt het niet uit wie er komt, de wijkagent of collega’s want een wijkagent is niet 24 uur per dag aan het werk.

Verschil tussen een politieagent en onze wijkagent ?  

Wij hebben hetzelfde pak aan. Het grote verschil is dat een van mij kerntaken is om als wijkagent zichtbaar in de wijk te zijn en met partners oplossingen te zoeken voor diverse problematiek. Hiervoor zijn wij vrijgespeeld in onze taak als wijkagent en proberen middels de signalen van de inwoners en diverse partners problematiek op te lossen en te verbeteren.  Daarnaast hebben mensen de mogelijkheid om meldingen te doen via MELDEN MISDAAD ANONIEM via 0800-700.  

Wat zijn de taken van onze wijkagent?

Onze taken zijn veelomvattend legt Jannessen uit. Op de eerste plaats wordt iedere morgen het register geraadpleegd wat er gebeurd is in de dorpskernen en of daar nog actie voor ondernomen moet worden. Dan worden de mensen teruggebeld die hierom gevraagd hebben. We rijden of lopen  door de wijk heen  en mocht er iets zijn kan je ons natuurlijk aanspreken. Maar als u ons niet tegenkomt dan is de beste manier om ons  even te bellen natuurlijk. Dit kan via 0900-8844

Meldingen met prioriteit 1 of 2, zoals bijvoorbeeld een inbraak of overlast , daar wordt direct op gereageerd door de meldkamer. Indien wij als wijkagent in de buurt zijn dan worden ook wij voor deze meldingen ingezet.  Wij proberen 2/3 van onze tijd in de dorpskernen aanwezig te zijn en de rest van de tijd moeten wij onze administratieve taken af  handelen.  Dit doen we of op bureau en straks ook in de wijk. 

Wat is de belangrijkste taak van onze wijkagent?

Een wijkagent is er vooral  als vraagbaak en aanspreekpunt in ons gebied.  Om samen met onze netwerkpartners en de burgers te kijken naar oplossingen in de dorpskernen. Daarnaast hebben de  bewoners ook een belangrijke taak en dat is melden als er iets gebeurt. Dit houdt niet in dat er gemeld moet worden omdat er een kat hoog in de boom zit want daar is de wijkagent niet voor,  maar elk onderwerp van overlast, inbraak, een verdachte situatie , burenoverlast en ga zo maar door zijn belangrijk om door te geven aan de politie in het algemeen.  

Met wie of wat heeft onze wijkagent contact in de dorpskern?                                                     

Wij hebben, legt Jannessen vol vuur uit, contact met o.a. buurtpreventie, overleg met zorginstellingen, middenstand , de gebiedsadviseur, wij zijn in gesprek met inwoners, of met jeugd. Dit alles om te inventariseren wat er speelt in de wijk. Het is echt de verbondenheid tussen de inwoners,  netwerkpartners, politie en de omgeving.  De wijkagent is de spil in de wijk,  niet om een pleister te plakken maar om het probleem aan te pakken met de externe partners. .

Is onze wijkagent hard nodig?

Een volmondig ja is het antwoord van Jannessen. We leven in een 24 uurs maatschappij, iedereen rent hard om alles bij te kunnen houden. Een wijkagent stopt en vraagt hoe het met je gaat. Wij zijn ingehuurd om ons te verdiepen in de problematiek in onze dorpskernen en om samen met onze netwerkpartners deze aan  te pakken.  Jannessen besluit dit gesprek met te vertellen dat op de politie steeds meer bezig is om gebruik te maken van de digitale mogelijkheden, zoals facebook, Twitter enz en dat dit nog steeds in een groeiende fase zit. 

Momenteel wordt er gedacht aan een regelmatig terugkerende rubriek van de wijkagent in de wekelijkse krant met een stukje voorlichting over een bepaald onderwerp zoals fraude via internet, huisbeveiliging, omgaan met agressie etc.  

Heb jij als inwoner van één van de vier dorpskernen een onderwerp dat je graag door de wijkagent behandeld zou willen hebben, laat het weten via een mail aan vragen@groenehartkoerier.nl

Misschien ook interessant?

Advertenties