Stem op ‘Van der Linde Mode & Lingerie’
03 maart 2024 | Auteur: Ingezonden | Nieuws, ADVERTORIAL, Hazerswoude-Dorp
Van der Linde Mode & Lingerie, mode voor drie generaties vrouwen, is genomineerd
voor de Sterkste Schakel van Rijnland 2024. Breng uw stem uit als u fan bent!
‘Ons bedrijf bestaat al bijna honderd jaar in Hazerswoude Dorp. Ik vind dat het ons heel goed lukt om met de tijd mee te gaan. De collectie is bij de tijd, waarbij ik – samen met mijn vader – mijn best doe om nét even andere mode in te kopen als de collega’s. In 2011 openden wij een tweede vestiging in Waddinxveen waar wij uitsluitend lingerie verkopen. Ook de heren kunnen bij ons terecht. Daarnaast zijn wij goed aanwezig op internet en social media. En wij hebben een hele duidelijke focus op een doelgroep.’
‘Wij houden zeven keer per jaar een eigen modeshow, voor 30 à 40 bezoekers per keer. Die shows ‘lopen’ wij met ons eigen team, aangevuld met vaste klanten die wij daarvoor uitnodigen. Dat zijn hele gezellige avonden waarbij wij door de lage aantallen bezoekers de mode heel erg dichtbij brengen.’ Marieke van der Linde – vierde generatie in het familiebedrijf – neemt ons mee langs klassieke aanpak en nieuwe media om haar klanten te bedienen.
Goed de tijd nemen voor de klant in de zaak
Vooral op dat laatste is Marieke erg trots: ‘Onze collectie is gericht op vrouwen van 35+. Dat is een hele fijne groep klanten. Ze weten precies wat ze willen, maar laten ze ook graag rustig adviseren. Ze stellen gemak op prijs en vermijden de onrust van de grote winkelcentra. Bovendien hebben ze – als de keuze gemaakt is – een iets groter budget.’ Met die focus slaagt Van der Linde er goed in een grote groep vaste klanten aan zich te binden. ‘Ze komen hier met hun moeders, dochters en vriendinnen vanuit de hele regio.’ In de winkels neemt het – relatief grote – team van 10 collega’s ruim de tijd om mensen met hun keuze te helpen. ‘Dat is waar de echte kwaliteit geleverd wordt.’
En hoe zit het online?
Bij een winkel die rotsvast gelooft in de klassieke aanpak om mensen in de winkel te bedienen is de online aanwezigheid verrassend groot. ‘De coronatijd heeft ons daar op een goede manier de mogelijkheden voor getoond. Het uitgangspunt van een website en een Facebook-account was er al, maar daar zijn wij in de coronatijd echt gebruik van gaan maken met dagelijkse posts. Maandelijks sturen wij een mailing uit naar ca. 2.500 klanten. Dat genereerde veel vraag, waarbij wij met complete kledingrekken bij mensen op bezoek gingen. De coronatijd daagde onze creativiteit uit en nu houden wij vast aan de regelmatige fotosessies en dagelijkse Facebook posts.’ Wat ze ook geleerd hebben is dat een webshop hen niet past: ‘Wij zagen bestellingen van bekende klanten binnenkomen waarvan wij in de winkel zouden hebben gezegd dat het hen niet zou passen. Die kregen wij vervolgens vaak genoeg inderdaad weer terug. Dus dat werkt niet in onze doelgroep.’
Op naar de 100 jaar
Overgrootvader Van der Linde begon in 1929 met een manufacturenwinkel. ‘Die kreeg een paar jaar later dus de crisis over zich heen en aansluitend de oorlog.’ Het heeft het voortbestaan van het bedrijf niet geschaad. Zijn ene zoon zette het bedrijf voort in de mode, zijn andere in woningtextiel en interieur. Beide zaken bestaan nog, want mijn broer doet de interieurwinkel.’ Beide zaken doen het goed. ‘De zaak in Waddinxveen is dit jaar verhuisd naar een plek met makkelijker aanloop. Dat hoeft in Hazerswoude niet, want hier zijn wij van vele kanten goed bereikbaar, met gratis parkeerplekken naast het pand. In 2024 gaan wij hier wel het interieur aanpakken.’ Marieke van der Linde heeft haar zaken goed op een rijtje en is vol goede moed op weg naar het 100-jarig bestaan.