Hoe gaat het met de digitale Groene Hart Koerier?

Sinds 1 januari van dit jaar verschijnt de Groene Hart Koerier niet meer op papier, maar alleen nog digitaal. We maken na 6 maanden de balans op. Conclusie: er zijn ruim voldoende lezers om ermee door te gaan. Maar wat vrijwilligers betreft moet het echt nog beter!

Het was natuurlijk heel spannend begin dit jaar, want zullen voldoende inwoners de overstap maken van het lezen van het vertrouwde krantje aan de keukentafel naar het al bladerend of scrollend lezen van de artikelen op de telefoon, tablet of computer?  En wat vinden we vervolgens voldoende? Maar ook, wat zullen de lezers plezieriger vinden, het dagelijks lezen van berichten op een Nieuwswebsite, of het wekelijks doorbladeren van de Digitale Krant?

Meten = weten

Van de krant wisten we alleen in hoeveel brievenbussen deze werd bezorgd, maar niet hoe vaak deze werd gelezen. Voordeel van een digitale uitgave is dat je opeens wel van alles kunt meten. Hoe vaak wordt een bericht gelezen, met welk soort apparaat wordt er gekeken, of welk soort berichten worden goed gelezen en welke minder of nauwelijks? Ook kunnen we precies zien welke advertentie hoe vaak langs is gekomen bij lezers (zie voor de cijfers het overzicht van de voornaamste bevindingen in de tabel). De vraag is vervolgens waarmee vergelijk je deze cijfers? Met de papieren editie is vergelijken niet mogelijk. Als we de metingen naast die van andere digitale media zetten, dan doen we het als Groene Hart Koerier goed. Dat is in elk geval fijn om te weten! 

Wat zeggen deze cijfers?

Ongeveer een derde van de lezers prefereert het lezen van de Digitale Krant die elke maandag verschijnt en tweederde leest (ook) regelmatig de berichten die dagelijks op de Nieuwswebsite worden geplaatst. Het lezen van berichten vanaf de mobiele telefoon heeft daarbij duidelijk de voorkeur boven de pc en tablet. Hieruit maken we op dat er relatief veel ‘jongere’ lezers zijn.

We horen in de wandelgangen dat van de oudste senioren een flinke groep de overstap naar het digitaal lezen niet heeft gemaakt. Dat is jammer, maar hadden we ook wel verwacht. In de zorgcentra in de dorpen wordt de Digitale Krant nu elke week uitgeprint. “Als we hem dinsdag rondbrengen in elke huiskamer, zitten de mensen er al op te wachten”, vertelt welzijnscoach Marije van Rhijndael in Koudekerk.

Van de oudere lezers die wel zijn gebleven, nemen wij aan dat zij vooral degenen zijn die er de voorkeur aan geven de Digitale Krant op de pc of tablet te lezen, omdat deze het meeste lijkt op een papieren editie. Om een zo breed mogelijke groep lezers met verschillende behoeftes te kunnen bedienen, lijkt de keuze om twee manieren van lezen (Nieuwswebsite en Digitale Krant) aan te bieden aan te sluiten bij wat verschillende groepen lezers prefereren.

Adverteerders en inkomsten

De Groene Hart Koerier beschikt over een groep trouwe adverteerders, die ook in de Digitale Krant reclame zijn blijven maken voor hun organisatie en producten. Daarmee zijn er voldoende inkomsten om zonder subsidie te kunnen draaien. Op dit moment is adverteren in de Digitale Krant nog leidend en worden advertenties als ‘extra’ ook op de Nieuwswebsite geplaatst. De praktijk wijst echter uit dat het bereik van de advertenties op de Nieuwswebsite veel groter is dan via de Digitale Krant. Meer aandacht voor advertenties die geoptimaliseerd zijn voor een website -naast die in de krant-  is belangrijk. Hierover zal na de zomer ook gericht met de adverteerders worden overlegd.

Een aantal cijfers op een rij over de eerste 6 maanden van 2024

  • Wekelijks openen ruim 800 verschillende personen de Digitale Krant. We kunnen helaas alleen meten dát men de krant opent, maar niet hoe lang men er vervolgens in leest. Ook het Archief met eerdere edities van de krant is in het afgelopen half jaar ruim 5.000 keer geraadpleegd.

  • In het eerste half jaar zijn er zo’n 107.000 (unieke) bezoeken geweest voor de Nieuwswebsite en zijn bijna 250.000 pagina’s bekeken.  Dat gaat dan om meer dan 4.000 bezoeken per week. Het bezoek duurt gemiddeld bijna 3 minuten en men leest rond de 16 berichten.

  • Elke dag zijn er tussen de 300 en de 800 bezoekers op de Nieuwswebsite en tussen de 2.000 en 26.000 paginaweergaves. Op maandag wanneer de Nieuwsbrief en het Facebookbericht zijn verstuurd zijn er de meeste bezoekers, waaronder ook de lezers van de Digitale Krant.
  • Tijdens deze bezoeken is bijna 1,5 miljoen keer een advertentie getoond.
  • 52% van de lezers maakt gebruik van een smartphone, 29% van een pc en 19% van een tablet/phablet om de Nieuwsberichten en/of Digitale krant te lezen.
  • 32% van de lezers gaat direct naar de website groenehartkoerier.nl, 26% komt er via de Facebookpagina van de Groene Hart Koerier, 21% via een zoekmachine en 21% via de wekelijkse Nieuwsbrief.
  • Er zijn ruim 2.500 abonnees van de Nieuwsbrief. 60% opent de Nieuwsbrief en 43% klikt door. 
  • De Familieberichten zijn het meest populair met gemiddeld 1.355 views per week, gevolgd door de berichten op de hoofdpagina. Daarna komen de agenda-items. Ook het estafettestokje wordt graag gelezen. Tevens is duidelijk te zien dat berichten met nieuwswaarde en ‘lief & leed’ berichten het beste worden gelezen. Verslagen van evenementen scoren in het algemeen aanzienlijk minder, zeker de sportverslagen.

Samenwerking met Studio Alphen

De oplettende lezers is opgevallen dat er af en toe ook berichten van Studio Alphen over een van de dorpen in de Groene Hart Koerier worden geplaatst en andersom. Daar worden beide partijen beter van. Lokaal nieuws uit de dorpen kan zo bij een breder lezerspubliek (heel Alphen aan den Rijn) terechtkomen. De Groene Hart Koerier kan meer relevante berichten publiceren over onderwerpen van algemeen belang of vanuit politieke hoek die van belang zijn voor de voormalig Rijnwoudenaren. Zo wordt de betrokkenheid van alle Alphenaren bij elkaar vergroot.

Hoe verder?

Samengevat zijn we dik tevreden over het eerste half jaar. Maar daarmee zijn we er nog niet.  Onze organisatie is nog niet op de gewenste sterkte. Aanvulling van het bestuur en de groep verslaggevers is noodzakelijk om de kwaliteit van de inhoud van de berichten structureel op het gewenste niveau te houden en te verbeteren. Zie ook de oproep hiervoor!

In de het komend half jaar werken we verder aan de ontwikkeling van de Groene Hart Koerier en zetten we alles op alles om de gaten in de organisatie aan te vullen met nieuwe vrijwilligers. Mogelijk wordt in het najaar een enquête onder de lezers gehouden. In december maken we weer de balans op en wordt een definitief besluit genomen over de toekomst van de Groene Hart Koerier!

In elke huiskamer een geprinte versie van de Groene Hart Koerier in Rhijndael…

De kosten van printen zijn hoog. Is een sponsor bereid elke week 30 exemplaren af te drukken voor de diverse zorgcentra en dorpshuizen?

Misschien ook interessant?

Advertenties