Goed bezochte informatie bijeenkomst Eigen Veiligheid in Koudekerk

Ruim 50 Koudekerkers bezochten de informatiebijeenkomst over Babbeltrucs en Bankfraude op 17 april in de Ridderhof.

Deze bijeenkomst was georganiseerd door een aantal beheerders van whatsapp-groepen Buurtpreventie, de afdeling Wijken en Kernen van de gemeente, het SWOK en de politie. Bijzonder was de aanwezigheid van een “slachtoffer” van bankfraude die vertelde over haar ervaring. In bijna twee uur tijd passeerden allerlei vormen van oplichting en de manier waarop je daar zelf iets aan kan doen. Met een veiliger gevoel verlieten de aanwezigen deze nuttige bijeenkomst.

Presentatie door de politie

De presentatie door Ronald Jonkman, voorlichter politie Alphen aan den Rijn, en Petra Boon, wijkagent Rijnwoude, was gecombineerd met filmpjes over oplichtingspraktijken aan huis en via allerlei kanalen, zoals telefoon en computer. Het afgelopen anderhalf jaar waren er in Koudekerk vier gevallen van oplichting. Niet zo veel, lijkt het, maar het aantal neemt echt toe. De afgelopen week waren er in Leiden en Leiderdorp 14 gevallen van dergelijke oplichting. Vooral ouderen zijn slachtoffer, maar het komt ook bij jongeren voor. Onderschat niet wat jou kan gebeuren en controleer altijd of onbekenden niet iets van je willen wat niet klopt, was de boodschap. Als je twijfelt, neem dan het onzekere voor het zekere en bel de politie via 112. Een goed voorbeeld daarvan was een situatie die mevrouw De Jong overkwam.

Foto Leny Dubbeld

Het verhaal van een bijna-slachtoffer

Aansprekend was ook het verhaal van mevrouw De Jong (plaatsnaam bewust niet genoemd!) over de bankfraude die haar bijna veel geld had gekost. Zij werd gebeld door een ogenschijnlijk vriendelijke bankmedewerker die vertelde dat buiten haar medeweten geld van haar bankrekening was opgenomen. Zij moest haar gegevens, bankpasje en pincode in een envelop doen die over een uur opgehaald zou worden door een bankmedewerker. Zij voelde direct al aan dat er iets niet klopte, maar speelde het spel wel mee, nadat ze de politie had ingelicht via 112. Een politieman in burger verstopte zich in haar huis. Toen de zogenaamde bankmedewerker de envelop kwam ophalen, vroeg mevrouw De Jong hem om binnen te komen. Vervolgens werd hij overmeesterd door de politieman, waarna de crimineel gearresteerd werd en door twee politiecollega’s werd opgehaald. Niet iedereen zou dit misschien aandurven, maar het is wel een voorbeeld van rustig en bewust optreden. Het is belangrijk om te weten dat een bank nooit vraagt om je bankpasje en pincode, ook niet bij een zogenaamde hack of vreemde afschrijving.

Adviezen om niet te vergeten bij bezoek aan huis

De eerste gevallen van oplichting en diefstal die behandeld werden, gingen over gevallen aan huis. Pakketbezorgers die een handtekening willen voor het pakketje van de buren of een pakketje dat je niet besteld had. Vreemde mensen die naar de wc willen of je van de deur willen weglokken om vervolgens hun slag te kunnen slaan. Geadviseerd wordt om gebruik te maken van een deurkierstandhouder of een deurketting, zodat mensen niet ongevraagd binnen kunnen komen. Deze hulpmiddelen moet je alleen gebruiken in dit soort gevallen, want het kan ook voorkomen dat hulpdiensten in je huis moeten kunnen komen. Mochten er bedrijven opeens voor je neus staan om zaken, zoals gas, waterleiding e.d. te onderzoeken, moet je dat alleen accepteren als er van tevoren een afspraak is gemaakt.

Adviezen om niet te vergeten bij bankzaken

Een aantal nuttige tips kregen de bezoekers van deze middag ook als het gaat om bankzaken. Nooit je pincode afgeven aan wie dan ook, is daar een helder voorbeeld van, maar ook het instellen van een liefst lage daglimiet voor je bankrekening. Veilig geld pinnen zonder hulp van zogenaamd hulpvaardige vreemden en je pincode afschermen is er ook zo een. Een bank zal je ook nooit bellen met een verzoek om je pinpas en pincode in te leveren, zoals bij mevrouw De Jong is geprobeerd. Voor al je bankzaken geldt dat geen enkele vreemde zich daarmee moet bemoeien.

Adviezen om niet te vergeten bij communicatie telefoon en computer

Een bekende oplichtingstruc is dat een familielid je vraagt om zijn of haar telefoonnummer te wijzigen of geld vraagt in een noodsituatie. Eerst controle door die persoon te bellen maakt duidelijk dat er sprake is van zo’n truc. Een betalingsverzoek om geld over te maken vanwege een openstaande rekening kun je het beste maar eerst controleren, voordat je betaalt. Een verzoek om op een link te gaan staan voor zo’n betaling is bijna altijd foute boel. Tegenwoordig krijg je ook steeds meer mails van bekende organisaties, zoals bijv. Ziggo, terwijl die helemaal niet daarvan afkomstig zijn. Afmelden en blokkeren is dan het beste wat je kan doen.

Jammer genoeg moet je tegenwoordig alert zijn op allerlei gevallen van oplichting die het vertrouwen in de medemens geen goed doen. Door nooit direct positief te reageren op vragen of verzoeken van vreemden help je jezelf al voor een groot deel. Bij twijfel kun je altijd telefonisch contact opnemen met de politie via 112 of bij minder dringende zaken 0900-8844. Heb je daarnaast vragen, dan kun je contact opnemen met de fraudehelpdesk via 088-7867372.

De bezoekers konden na deze geslaagde informatiemiddag een folder met allerlei tips meenemen en hun laatste vragen stellen aan de politie. De vertegenwoordigers van de politie, waaronder ook de wijkagent van Koudekerk, Dennis Mewe, komen graag nog een keer terug om nieuwe informatie over de eigen veiligheid te geven.

Misschien ook interessant?

Advertenties